Have a Look.. Thank You!!

Pages

10 January 2012

..wanita tiang negara..


~..Assalamualaikum..~

Hye sUmer.. Peacee.. ^_^v 

Tah angin taufan mana yang tiup kat aku, tetibe rajin plak nak menaip nih.. huhuhu~ Takpelah, sukati aku la kan.. Kalau korang nak baca, bacalah.. Tapi kalau xsuka, nampak tak button pangkah kat tab korang.. Haa, kalau nampak tekan situ cepat.. Tak nampak? Aihh..

Kalau tak nampak, memey la korang kena baca entry ni sampai habis.. Hehe~

Ekceli, entry aku kali ni special for all girl out there.. Gempak tak tajuk aku? huhuhu~ Tapi aku cakap betul ni.. Wanita dipandang tinggi oleh Rasululah.. Baginda pernah besabda yang bermaksud:

"Wanita adalah Tiang Negara, jika baik wanita suatu negara maka baiklah negaranya.. Dan jika rosak mereka maka akan hancur punah negaranya.."

Haa~ Kita2 ni tiang beb.. Macam rumah, nampak cantik jer dari jauh kan.. Tapi camne rumah tu nak jadi kalau takde tiang, betul tak? Wanita lebih terselamat bila bermain dengan perasaan tapi wanita akan tersungkur jika bermain dengan emosi.. Sebab tulah, hak talak diberi kepada lelaki.. :)

Persoalannya sekarang.. Macam mane nak jadi tiang yang baik dan kukuh? Korang nak tau tak? Baca doa doa ni:

"Ya Allah, ya tuhanku.. Aku berlindung kepada Engkau daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri daripada-Mu, daripada segala pendinding antara aku dengan Engkau!"


"Tuhanku! Bintang bintang telah menjelma indah, mata telah tidur nyenyak, semua pemilik telah menutup pintunya dan inilah dudukku di hadapan-Mu"

"Tuhanku!Tiada kudengar suara bingatang yang mengaum, tidada desiran pohon yang bergeser, tidada desiran air yang mengalir, tiada siulan burung yang menyanyi, tiada nikmatnya teduhan yan gmelindungi, tiada tiupan angin yang nyaman, tiada dentuman guruh yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti keesaan-Mu dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai-Mu"


"Sekalian manusia telah tidur dan semua orang telah lalai dengan asyik mahsyuknya.. Yang tinggal hanya Rabi'ah yang yang banyak melakukan kesalahan dihadapan-Mu"


"Maka moga moga Engkau berikansuatu pandangankepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya dia dapat berkhidmat kepada-Mu"

"Tuhanku! Engkau akan mendekatkan orang yang dekat di dalam kesunyian depada keagungan-Mu"

"Semua ikan di laut bertasbih didalam lautan yang mendalam dan kerana kebesaran kesucian-Mu, ombak di laut bertepukan.. Engkaulah Tuhan yang sujud kepada-Nya malam yang gelap, siang yang terang, falak yang bulat, bulan yang menerangi, bintang yang berkerdipan dan setiap sesuatu di sisi-Mu dengan takdir sebab EngkaulahTuhan yang Maha Tinggi lagi Maha Perkasa.."

"Wahai tuhanku! Malam yang akan pergi dan siang pula akan mengganti. Wahai malanya diri! Apakah Engkau akan menerima malamku inisupaya aku  berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya maka aku diberikan takziah?"

"Demi kemulianmu-Mu, jadikan lah caraku ini kekal selama Engkau menghidupkan aku dan bantulah aku di atasnya. Demi kemuliaan-Mu, jika Engkau menghalauku daripada pintu-Mu itu,nescaya aku akan tetap tidak bergerak juga dari situ disebabkan hatiku sangat cinta kepada-Mu.."

"Perkahwinan itu memang perlu bagi sesiapa yang mempunyai pilihan.. Adapun aku tiada mempunyai pilihan untuk diriku. Aku adalah milik Tuhanku dan di bawah perintah-Nya. Aku tidak mempunyai pilhan apa-apa pun.."

"Ya Tuhanku! Tenggelamkanlah aku di dalam kecintaan-Mu supaya tiada suatupunyang dapat memalingkan aku daripada-Mu"

Da abes baca doa ni? Mesti korang pelik doa ape la yang banyak meleret-leret ni kan? ^^

Nilah doa yang di amalkan Rabiatul Adawiyah selama 30 tahun.. Subhanallah.. Betapa kuatnya cinta Rabiatul Adawiyah kepada Tuhan sekalian Alam.. Beliau lah wanita sufi dan serikandi Islam sejagat.. Akan datang aku cerita kan kisah Rabiatul ni okeyy?! Selamat Beramal.. :)  Da malam ni, tak sempat lah.. hehe~ Tidow dulu yaww!!  Selamat Malam olz.. ^^

~Sekian~
(。◕‿◕。ღ) 


Thanks 4 reading ya.. SUKE? Like jela ea.. Xkena bayOr pOn.. :)

0 comments:

Post a Comment

Copyright©Segala yang Tercipta Hak Milik Kekal ka-arikitaka