Have a Look.. Thank You!!

Pages

31 January 2012

..ni je yang kita bawak nanti, okeyy?..



SABDA Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: 
"Apabila mati seorang anak Adam, maka putuslah amalannya melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh yang mendoakan baginya.."


~..Assalamualaikum..~


Hai semua! Dah tidur ke belum? Jangan lah tido lagi yek.. Baca kisah yang aku nak kongsi kan ni.. Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim.. :)



Pada zaman dahulu di negeri Arab hiduplah seorang saudagar yang kaya raya… Hidupnya sehari hari serba cukup, memang takde yang kurang langsung lah..  Anak-anak nya semua dimanjakan, tak dididik dengan baik.  Sehari – hari anak-anak nya selalu bersenang-senang, b’foya-foya dengan wang.. Yelah, da banyak duit kan.. (Duit mengaburi mata manusia)


Satu hari, saudagar tu jatuh sakit.. Dah banyak kali diubatkan tapi tak sembuh-sembuh jugak..Tapi dalam keadaan yang camni pon anak-anaknya tak hiraukan ayah nya yang sakit tu.. (Kesian saudagar tu kan) Mereka tetap b’foya-foya..  Ayah nya mula merasakan betapa ruginya mempunyai anak yang tidak terdidik.. (Nasi sudah menjadi bubur, menyesal kemudian takde guna nya, ye tak?) ^^


Namun, lama kelamaan sakitnya betambah teruk dan saudagar tersebut akhirnya meninggal dunia.. Harta peninggalannya yang belrimpah limpah itu kemudian digunakan oleh anknya semhu mahunya untuk memuaskan hawa nafsu..


Pada suatu malam, ada seorang bernama Abu Qulafah tidur di kuburan di mana saudagar kaya itu dikembumikan.. Dalam tidurnya itu dia bermimpi melihat kuburan seakan-akan terbelah menjdai dua.. Dari celah belahan itu dia melihat orang ramai keluar.. Aneh sangat, sebab orang yang keluar tu semua nya bawa penyuluh dan penyuluh masing masing mengeluarkan cahaya yang kemilau menerangi jalannya sendiri..


Tapi dari banyak2 penyuluh tu, ada satu penyuluh yang tak bercahaya.. Abu Qulabah tahu bahawa penyuluh itu adalah kepunyaan saudagar kaya bar meninggal itu..


“Wahai saudara! Mengapa penyuluhmu didak bercahaya seperti orang lain?” Tanya Abu Qulabah dalam mimpinya..

“Betul, ya Abu Qulabah! Sesungguhnya aku  sangat malu terhadap temanku-temanku di sini.. Merka itu mempunya sanak saudara dan anak-anak yang soleh.. hampir setiap hari mereka mendapat kiriman doa-doa dan sedekah dari keluarganya yang masih hidup.. Oleh sebab itu layaklah kalau mereka  sekarang mempunyai peyuluh yang bercahaya, sebagai pelita di alam kubur yang gelap ini.. Sedangkan aku selalu kegelpan sehari-harinya..


“Aku mempunyai anak di dunia tetapi kereana dulu aku tak mempeduiikan pendidikan mereka, sekarang aku dilupakan.. Tidak pernah sama sekali mereka mengirim doa kepada.. Setiap harinya selalu b’foya-foya memuaskan hawa nafsu mereka.. Harta peninggalanku tidak pernah digunakan untuk bersedekah kepadaku.. Inilah kelalaianku di dunia, sehingga hartaku yang banyak itu tak bermanfaat sama sekali bagiku..” sambung saudagar tu lagi..


Sampai disitulah Abu Qulabah terbangun, mengingatkan mimpinya itu. Hatinya mnejadi hiba mengingat nasib saudagar yang malang itu..


Pada keesokan harinya, Abu Qulabah pergi ke rumah anak saudagar itu untuk mengkhabarkan tentang mimpinya.. Setelah mimpinya itu ditutarakan kepada anak-anak saudagar itu, dengan rasa terharu mereka menyesali perbuatan mereka..  Mereka berjanji akan mengubah sikap dan akan mendoakan ayah mereka setiap waktu..


Selang beberapa bulan dari mimpinya yang pertama itu,  pada satu malam Abu Qulabah bermimpi bertemu saudagar itu lagi.. Kali ini saudagar itu membawa penyuluh yang bersinar cemerlang gemilang terbilang melebihi teman-temannya yang lain.. (^_^)Saudagar itu kemudian mendekatinya lalu mengucapkan terima kasih kepadanya..


Demikianlah pada keesokan harinya Abu Qulabah datang menceritakan mimpi keduanya kepada anak-anak saudagar tadi.. Mereka pun kemudian mengucapkan terima kasih kepada Abu Qulabah yang telah menyelamatkan ayah mereka dari kegelapan di alam kubur..


Wallahualam.. :) 




~Sekian~
(。◕‿◕。ღ) 



p/s: Sekadar berkongsi cerita yang ada.. Moge membawa manfaat kepada kita semua.. InsyaAllah.. :)


.

Thanks 4 reading ya.. SUKE? Like jela ea.. Xkena bayOr pOn.. :)

0 comments:

Post a Comment

Copyright©Segala yang Tercipta Hak Milik Kekal ka-arikitaka