Have a Look.. Thank You!!

Pages

6 January 2012

..kenapa Adam diturunkan ke dunia..


~..AssalamualaikUm~..

Hye olz.. Kali ni aku nak citer ttg Nabi Adam.. Kenapa Nabi Adam a.s diturunkan ke dunia.. yelah, selepas nabi Adam diciptakan, Adam telah ditempatkan oleh Allah swt di syUrga yg penuh dgn kemewahan.. Kan? J  Kemudian Allah juga menciptakan Hawa untuk mendampingi, memberi kebahagiaan dan mengisi keperluan Nabi Adam sesuai dgn kehendak Allah swt.. Ala, mcm suami isteri gtu lar.. Saling lengkap melengkapi antr 1 same lain.. Cewaahhh~.. :) 

Hehee~ Okeyy.. bler da ade Adam n Hawa kat syurga, Allah juga b’pesan

Tinggallah engkau bersama isterimu di syurga, rasakanlah kenikmatan yang berlimpah-limpah didalamnya, rasailah dan makanlah buah-buahan yang lazat yang terdapat di dalamnya sepuas hatimu dan nafsumu. Kamu tidak akan mengalami atau merasa lapar,dahaga ataupun letih selama kamu berada di dalamnya. Akan tetapi janganlah engkau makan buah kuldi dari pohon ini yang akan menyebabkan kamu celaka dan termasuk orang-orang yang zalim. Ketahuilah bahawa Iblis itu adalah musuhmu dan musuh isterimu,ia akan berusaha memujuk kamu dan menyeret kamu keluar dari syurga sehingga hilanglah kebahagiaan yang kamu sedang nikmati ini.”

Haa~.. Allah pesan jgn makan buah kuldi kan.. Pelagi, iblis kan xsuka dgn Adam n Hawa n sombong yg amat nk sujud pada Adam.. Maklumla, iblis kan dcipta dr api.. Konon nye da cukup bagus la kn dr Adam yg hanye dcipta dr tanah.. hahaha~.. So, iblis yg keja dye mengganggu manusia ni pn menghasut Adam supaye makan buah kuldi yang telah dilarang oleh Allah..

Iblis ni pOn bbisik la pada Adam.. Kalau Adam makan buah kuldi tu, dia akan menjadi malaikat dan akn hidup kekal sbg malaikat..  (Sdgkan x pOn, iblis tpu jer.. Yelah, nak menghasut kan.. )   Iblis bisik byk2 kali sampai Adam t’pdaye dan akhirnya Adam pun makan buah kuldi tu.. Maka dengan itu, Allah mencela prbuatan mereka..!  Nabi Adam dan Hawa memohon ampun dan berkata: 

"Wahai Tuhan kami! Kami telah menganiayai diri kami sendiri dan telah melanggari perintah-Mu kerana terikut pujukan Iblis. Ampunilah dosa kami kerana nescaya kami akan tergolong orang-orang yang rugi bila Engkau tidak mengampuni dan mengasihi kami."

Allah menerima taubat nabi Adam dan Hawa namun Allah telah menempatkan mereka ke dunia seperti firman Allah :

"Turunlah kamu ke bumi sebahagian daripada kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kamu dapat tinggal tetap dan hidup disana sampai waktu yang telah ditentukan."

Okeyy.. da lengkap kan?  Sebab tulah Adam dan Hawa dturunkan ke dunia gara2 hasutan iblis suh makan buah kuldi tuh.. Jahat btul iblis tuh kan.. Ishh3.. (sambil geleng kepala) Camne buah kuldi tu eak? Wallahualam... Kalau nak tau, jOm kte tngkat kan amalan kebaikan kite tok same2 masuk syurga.. Nanti boleh la tgok buah kuldi tu camne.. ye x? :)

~Sekian~
(。◕‿◕。)


.

Thanks 4 reading ya.. SUKE? Like jela ea.. Xkena bayOr pOn.. :)

0 comments:

Post a Comment

Copyright©Segala yang Tercipta Hak Milik Kekal ka-arikitaka